شهر سوخته ایران

بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما رزرو بلیط هواپیما سفر گردشگری

شهر سوخته ایران

۲۷ بازديد

'شهر سوخته' ایران ، گنجینه باستان شناسی عصر برنز ، زمانی یکی از بزرگترین جوامع جهان در طلوع شهرک سازی بود. این شهر با نام شهر سوخته در حاشیه رودخانه هیرمند در امتداد جاده زاهدان - زابل در جنوب شرقی استان سیستان قرار دارد. با مساحت 151 هکتار ، این شهر در حدود 3200 سال قبل از میلاد ساخته شد و بعد از هزاره در 2100 سال قبل از میلاد متروکه شد. این شهر چهار مرحله تمدن را تجربه کرد و سه بار در آتش سوخت. این شهر نام نهایی خود را بعد از آخرین آتش سوزی که رخ داد گرفت زیرا هرگز دوباره ساخته نشد. این مکان در سال 1967 کشف شد واز دهه 1970 به طور مداوم توسط تیم های باستان شناسی ایران و ایتالیا کاوش می شود. کشفیات جدید هر از گاهی گزارش می شود. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

اشیاء یافت شده

قدیمی ترین تخته نرد ، تاس و دانه ها و یافته های بیشمار متالورژی ، مانند تکه های سرباره و بوته ، از جمله آثار باستانی حفاری شده در این شهر است. بازی تخته نرد کشف شده از 60 قطعه از فیروزه و عقیق ساخته شده و دارای یک تخته سیاه آبنوس است. سایر اشیا یافت شده در این سایت شامل جمجمه انسان با علائمی است که نشان می دهد جراحی مغز بر روی آن در این شهر پیش از تاریخ انجام شده است.این یافته جالب توجه یادآور "داستان سینوهه" است که در زمان پادشاهی میانه مصر حدود 2000 سال قبل از میلاد با هیروگلیف نوشته شده است ، که در آن سینوهه ، یک نجیب زاده مصری و پزشکی در دربار آمنهمت اول ، گزارشی از جراحی های باز مغز را ارائه می دهد. جمجمه کشف شده در شهر سوخته ایران اعتقاد راسخ بر اساس گزارش سینوهه مبنی بر اینکه جراحی مغز از مصر آغاز شده است را بی اعتبار کرده است.بیش از 600 بقایای اسکلتی نیز تاکنون از نکروپلیس شهر سوخته کشف شده است. این بقایا در بیش از 108 قبر به خاک سپرده شده است که برخی از بقایای آن در یک گور شامل سه تا هشت جسد جمع شده است. حداقل دو گور از چندین گور ، نقشه های خانوادگی بود که ظاهراً برای اعضای خانواده ای که در مدت زمان کوتاهی از یکدیگر جان باخته بودند ، در نظر گرفته شده بود.

 

یافته های جدید

در دسامبر 2006 ، باستان شناسان اولین کره چشم مصنوعی جهان را کشف کردند. این فرم نیم کره ای است و قطر آن کمی بیش از 2.5 سانتی متر (1 اینچ) است. این ماده از مواد بسیار سبک ، احتمالاً خمیر قیر تشکیل شده است. سطح چشم مصنوعی با یک لایه نازک از طلا پوشیده شده است که با یک دایره مرکزی (نشان دهنده عنبیه) حک شده و خطوط طلایی مانند اشعه خورشید نقش بسته است. بقایای ماده ای که با چشم مصنوعی پیدا شده است 1.82 متر (6 فوت) قد دارد ، بسیار بلندتر از زنان عادی زمان خود. در دو طرف چشم سوراخهای ریزی ایجاد شده است که از طریق آنها یک نخ طلایی می تواند کره چشم را در جای خود نگه دارد. از آنجا که تحقیقات میکروسکوپی نشان داده است که سوراخ چشم نقش برجسته ای از نخ طلایی را نشان می دهد ،کره چشم باید در طول زندگی او پوشیده شده باشد. قدمت اسکلت این زن بین سالهای 2900 تا 2800 قبل از میلاد است.در یکی از جدیدترین اکتشافات از ژانویه ، تیمی از انسان شناسان ایرانی و انگلیسی ، که از هزاره سوم قبل از میلاد بر روی بقایای انسان در این شهر کار می کردند ، یک مرد شتر سوار را شناسایی کردند که به اعتقاد آنها پیامبر در دوران باستان بوده است.

 

سبک زندگی

برخی از انسان شناسان دیرینه معتقدند که مادران در شهر سوخته از برجستگی اجتماعی و مالی برخوردار بوده اند. نشان های 5000 ساله که از سنگریزه های رودخانه ساخته شده و گمان می رود فقط مربوط به ساکنان برجسته شهر باشد ، در گور برخی از شهروندان زن پیدا شد. برخی معتقدند که صاحبان زن نشان ها از آنها برای قرار دادن مهر خود روی اسناد ارزشمند استفاده کرده اند. برخی دیگر معتقدند که مالکان ممکن است از مهر برای نشان دادن جایگاه والای خود در جامعه استفاده کرده اند.مطالعات پالئوپاتولوژیک روی 40 دندان کشف شده در قبرستان شهر سوخته نشان می دهد که ساکنان این شهر از دندان های خود به عنوان ابزاری برای بافتن سبد و سایر محصولات دست ساز استفاده می کردند. استفاده از دندان به عنوان ابزاری در شهر سوخته هم در آقایان و هم در گروه های سنی مختلف دیده می شود. شواهد نشان می دهد که بافتن در شهر ماقبل تاریخ بیش از یک سرگرمی بوده است. این یکی از شایع ترین مشاغل شهر بود که به مهارت خاصی احتیاج داشت. ساکنان محصولات متنوعی مانند فرش ، سبد و سایر وسایل منزل را تهیه می کردند.

دلایل سقوط شهر سوخته

دلایل ظهور و سقوط غیرمنتظره شهر سوخته هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. آنچه به خصوص در مورد این شهر عجیب به نظر می رسد عدم انسجام آن با تمدن های مجاور آن زمان است. گویی شهر از هیچ جا ظاهر نشده است. سرانجام شهر سوخته می تواند شواهدی برای اثبات مستقل بودن تمدن باستانی در شرق ایران پیش از تاریخ از تمدن بین النهرین باستان باشد.همچنین در کاوش های انجام شده در شهر سوخته می توان گفت که ساکنان این منطقه نژادی از افراد متمدن بودند که هم کشاورز بودند و هم صنعتگر. هیچگاه هیچ سلاحی در این مکان کشف نشده است که نشانگر طبیعت صلح آمیز ساکنان باشد.

شهر سوخته ایران

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد