شیراز شهر شعر و هنر

بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما رزرو بلیط هواپیما سفر گردشگری

شیراز شهر شعر و هنر

۱۴۱ بازديد

شیراز مرکز استان فارس و  یکی از بزرگترین شهرهای ایران محسوب می شود  که در جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهر در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقه ی کوهستانی زاگرس واقع شده است. شیراز که پایتخت سابق ایران نیز بوده است گنجینهای از فرهنگ پارسی می باشد. شهر باغها و شاعران و پایتخت فرهنگی ایران است و آرامگاه شاعران و عارفان بزرگی همچون سعدی و حافظ در آن وجود دارد. این هر از گذشته تا به امروز آینه ی تمام نمای فرهنگ، هنر و شعر و ادب است. شهرت آثار تاریخی شهر شیراز به اندازه ای است که سالیانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا به سوی این شهر می آیند. حتی در بین هموطنانمان نیز شیراز یکی از مقصد های بسیار پر طرفدار می باشد. جهت تهیه بهترین و ارزان ترین نرخ های بلیط هواپیما میتوانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

 

 

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی شیراز

 

 شهرشیراز از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوههای بمو، سبزپوشان، چهلمقام و باباکوهی (از رشتهکوههای زاگرس) محدود شدهاست. آب و هوای شیراز نسبتا معتدل میباشد و با وجود باغ های پراکنده در شهر این اعتدال بیشتر نیز شده است . میانگین هوای آن در تابستان ودر ماه تیر 30 درجه سانتی گراد و در زمستان و در ماه دی به 5 درجه سانتیگراد می رسد.

 

 

جاذبه های گردشگری شیراز

 

از جمله آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز می توان اشاره کرد به تخت جمشید، آپادانا، پاسارگاد، ارگ کریم خان زند، نقش رستم، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، بقعه شاهچراغ، مسجد نصیرالملک، آرامگاه خواجوی کرمانی، حافظیه، سعدیه، بند امیر، مقبره کریم خان زند، تخت مادر سلیمان (قصر ابونصر)، بقایای مسجد عتیق، نقش رجب، خاتون قیامت، قیصریه، باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ موزه نارنجستان قوام، باغ دلگشا، دروازه قرآن، سرای مشیر و موزه پارس که در ادامه به توضیح برخی از مهم ترین آنها می پردازیم..

 

سعدیه ( آرامگاه سعدی)

 

یکی از جاذبه های زیبای این شهر که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید به عمل می آورند سعدیه است. آرامگاهی با گنبد فیروزه ای رنگ و دیوارهای مرمرین که قبر سعدی در وسط آن قرار دارد.

 

حافظیه (آرامگاه حافظ)

 

آرامگاه شاعر نامی ایران، حافظ از زیباترین و مهم ترین جاذبه های شهر شیراز می باشد که در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن قرار دارد. حافظیهی، شامل دو بخش شرقی و غربی می باشدکه در واقع بخش شرقی آرامگاه، خاندان معدل و بخش غربی آرامگاه خاندان قوام هستند. در بخش غربی حافظیه قبرهای بیشتری وجود دارد که اکثر آنها مربوط به شعرا و عرفای دورههای مختلف هستند.

 

 

دروازه قرآن

 

از همان ابتدا که وارد شیراز میشوید با یک بنای تاریخی رو به رو می شوید که دو جلد   بزرگ قرآن نفیس در بالای آن وجود دارد و دروازه قرآن نام دارد. علت نامگذاری آن، قرآنی است که به دستور امیر در آن جای دادند تا مسافرین با عبور از زیر آن به سلامت سفر کنند.

 

 

غذاها و خوراکی های شیراز

 

هر شهری در ایران غذاها، شیرینی ها و خوردنی های مخصوص به خود را دارد که بنا بر نوع اقلیم، مواد غذایی قابل دسترس و شیوهی زیست مردمش، غذاهای محلی و سنتی خاص خودش را داشته که از قدیم تا به امروز از خوردنیهای محبوب مردم این دیار بوده است. شهر شیراز هم همانند شهر های دیگر ایران دارای انواع غداهای خوشمزه و مخصوص می باشد که قطعا با یک بار خوردن این غذاهای خوشمزه طعم آن را برای همیشه به خاطر خواهید داشت.برخی از آنها عبارت اند از کلمپلو، دوپیازه آلوی شیرازی، شکرپلو، قورمه‌ به، یخنی نخود، لوبیاپلو، رب پلو، شیرازی پلو، آب پیازک یا اشکنه شیرازی، هویج پلو، کوفته هلوی شیرازی، دمپختک شیرازی. علاوه بر این غذاهای بسیار خوش طعم می توان از فالوده شیرازی نام برد که همانطور که از نامش پیداست از خوراکی های معروف شهر شیراز می باشد که در سراسر ایران پیدا میشود که به شما پیشنهاد میکنیم در سفر به شیراز حتما میل کنید.

 

 

دانستنی های جالب درباره ی شیراز

 

اولین شهر ایران که شرکت احد اتوبوس رانی  در آن فعال شد نیز شیراز بود.

دانشگاه شیراز رتبه سوم در میان دانشگاه های کشورمان ایران را دارد.

یکی از پایتخت های فرهنگی ایران شیراز می باشد و همینطور به شهر شعر و باغ و گل و بلبل هرت دارد.

شیراز دومین شهر در ایران بود که بعد از طهران فرودگاه در آن تاسیس شد.

بنا بر تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی در تقویم ۱۵ اردیبهشت ماه روز شیراز نامیده شده است.

 

شیراز شهر شعر و هنر

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد